Nowa data targów WOW Fashion Select - Czytaj więcej
Rozmowa z Agnieszką Zembrzycką- projektantką OTAKA Fashion.

Oryginalne konstrukcje, najlepsze jakościowo materiały i niebywała wręcz dbałość o wykończenia sprawiają, że każdy projekt z metką OTAKA to urzekający mix jakości, stylu i mody. OTAKA to ponadczasowe projekty, których kroje, dodają pewności siebie, to szlachetne naturalne tkaniny: jedwabie, wełna, kaszmir i ręcznie wykańczane detale, to wygodna elegancja na co dzień i od święta. Klasyczne i dopracowane modele tworzą spójną i przemyślaną kolekcję, w której poszczególne rzeczy pasują do siebie. Agnieszka Zembrzycka, projektantka i twórczyni marki zdradziła nam swój przepis na sukces.

WOW Fashion: Skąd czerpiesz inspiracje?

A. Zembrzycka: Nie dawno miałam okazję zobaczyć wystawę Christiana Diora w Victoria&Albert Muzeum w Londynie. Trudno opisać słowami to, czego tam doświadczyłam. Jedną z części ekspozycji była piękna sala, wysoka na 5 metrów i wypełniona od sufitu do podłogi samymi konstrukcjami. Dech mi zaparło. Spędziłam w niej kilka godzin. Możliwość obejrzenia tego, co tworzy ducha kreacji, zanim zostanie przykryte haftami houte cuture, to było dla mnie przeżycie nieporównywalne z niczym. To szczyt kunsztu krawiectwa, sprawić by tkanina stała się rzeźbą… Każdego dnia staram się być coraz lepsza w tym, nieustannie się szkolę. Niesamowity jest dla mnie ten moment, gdy udaje mi się ujarzmić tkaninę i to, co wcześniej powstało w mojej głowie, co przeniosłam na deskę konstrukcyjną, materializuje się w postaci kreacji – nie da się go porównać z niczym. Inspirują mnie także…kobiety (uśmiech). Bardzo często wyobrażam sobie, jak mogłyby wyglądać napotykane Panie w stworzonych przez mnie dla nich projektach. Wielką inspiracją są także tkaniny. Niekiedy wydaje mi się, że odkrywam projekt, który już w niej został ukryty i czekał tylko na ten właściwy moment. Bardzo dużo czerpię z fotografii, natury, faktur, wzorów… etc.

WOW Fashion: Moda jest bardzo dynamiczna , czy jesteś na bieżąco z trendami? Wiesz co w segmencie modowym jest teraz "modne", jak dostosowujesz się do ciągle zmieniających się trendów?

Modne są kokardy a także konstrukcje rękawów, bardzo nietypowe architektoniczne nawet przerysowane. Kolejny sezon króluje w modzie krata i printy zwierzęce. Z kolorów warto mieć w swojej szafie róż w zasadzie w każdym odcieniu, żółty od kanarkowego aż po musztardowy i rzeczy w barwach nude. Modne są taliowanie kreacje i prześwity. Jak się dopasowuję do zmieniających się trendów? Trendy w branży modowej są niezwykle istotne, ale ślepe podążanie za nimi, to nie jest moim zdaniem dobry kierunek. Staram się z nich czerpać i umiejętnie włączać wybrane elementy do mojej koncepcji, czyli budowania czegoś klasycznego i ponadczasowego. W nadchodzącym sezonie królować będą kokardy, dlatego w tym sezonie w wielu projektach OTAKA będzie można je znaleźć. Zostały wkomponowane w stroje tak, by nie przykrywały kroju czy konstrukcji. Staram się także przemycać trendy obowiązujące w danym sezonie poprzez tkaniny. One bywają świetnym nośnikiem języka trendów. Dobrym przykładem są printy, desenie etc.

WOW Fashion: To oryginalne i odważne kroje. Czy w Twoich projektach każdy znajdzie coś dla siebie?

A. Zembrzycka: Większość moich klientek to aktywne, spełnione kobiety biznesu. Świadome swoich mocnych i słabych stron, lubiące siebie. To Panie, które inwestują w garderobę z myślą o tym, by dobrze się czuć i wyglądać efektownie przez cały długi dzień pracy. Wysoko stawiają sobie poprzeczkę, dlatego przedkładają jakość ponad ilość-nie tylko w kwestii ubioru, ale i w innych obszarach życia. Kobieta O.TAKA jest pewna siebie, wybiera raczej rzeczy klasyczne z lekkimi akcentami nowoczesności niż ślepo goni za trendami. Łatwiej spotkać ją na wystawie, czy koncercie po długim dniu pracy niż na pokazie mody.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WOW Fashion: Wiele już osiągnęłaś, ale zapewne nie spoczywasz na laurach. Jaki masz plan na dalszy rozwój swojej marki?

A. Zembrzycka: Poza launchem marki w Polsce w tej chwili intensywnie pracujemy nad ekspansją zagraniczną. Jak się okazało, wiele naszych projektów znalazło swoje fanki za granicą. Najwięcej zamówień mamy z Włoch, Grecji, Hiszpanii. Jest to dla mnie pewnego rodzaju zaskoczenie, bo mimo tego, że ta estetyka jest mi bardzo bliska, to nie spodziewałam się, że osoby z tych rejonów będą szukać inspiracji i projektów poza granicami swojego kraju np. w Polsce. Myślimy też o ekspansji w kierunku Indii…okazuje się, że projekty O.TAKA ich estetyka, kroje, są bardzo spójne z potrzebami tamtejszych businesswoman. Staram się tworzyć z ogromnym szacunkiem do kobiecego ciała, moje projekty są przesiąknięte elegancją, która podkreśla kobiece walory, ale bez niepotrzebnego epatowania seksualnością. To wschodnim klientkom bardzo przypadło do gustu. Mamy też kilka innych projektów rozwojowych w toku, ale jest jeszcze zbyt wcześnie by o nich mówić.

WOW Fashion: To ogromne plany. A nad czym pracujesz obecnie ?

A. Zembrzycka: W tej chwili bardzo mocno skupiam się na poszerzeniu swojej oferty. Kolekcja OTAKA to zarówno spodnie, spódnice, marynarki, żakiety, kamizelki, koszule, czy okrycia wierzchnie takie jak płaszcze, peleryny, swetry. Nie chciałam ograniczyć się do jednego typu ubrań. Dzięki temu klient może skompletować pełen zestaw ubrań i to taki, w którym wszystko do siebie pasuje. A w nowym sezonie wystarczy, że dokupi przez internet 2-3 nowe rzeczy, które może łączyć z pozostałymi.

W tej chwili pracuję nad poszerzeniem kolekcji o projekty dla kobiet o nietypowych sylwetkach. Tych bardzo wysokich, filigranowych czy bardziej okrągłych. Wg mnie wiele firm zapomina o ich potrzebach. A każda z nas lubi dobrze wyglądać i czuć się niezależnie od wieku, rozmiaru etc.

WOW Fashion: Widzisz jakąś różnicę pomiędzy branżą modową w Polsce a za granicą?

A. Zembrzycka: Główną różnicą, jaka mnie rzuciła się w oczy, podczas mojej dotychczasowej kariery to jest mała dostępność naturalnych tkanin u nas w kraju. Na świecie istnieje kultura doceniania projektów wyższej jakości, klienci szukają ubrań uszytych z naturalnych dobrej jakość tkanin. U nas króluje ilość, a nie jakość i w zasadzie moda bardzo poliestrem stoi. Bardzo chciałabym, by to się zmieniło.

WOW Fashion: A skąd pomysł na udział w targach?

A. Zembrzycka: Targi to niezwykłe miejsce, gdzie mogę mieć kontakt z szerszym odbiorcą-właścicielami butików, sieci sklepów. Przestrzeń gdzie mogę zaprezentować swoją kolekcję, pomysł na moją markę. To także zdobywanie doświadczenia, inspirujące miejsce wymiany opinii. Takie targi branżowe, modowe są niezwykle istotne, przynoszą bardzo dużo inspiracji i informacji mnie jako projektantowi, traktuje to jako prawdziwe spotkanie z rynkiem. Podobnie targi gdzie stykam się z bezpośrednim klientem. Takie wydarzenia przynoszą mi osobiście niesamowitą satysfakcję i dają motywację do dalszej pracy.

WOW Fashion: Agnieszka, tworzysz od wielu lat. Pamiętasz kiedy rozpoczęła się Twoja przygoda z projektowaniem? Co poradziłabyś dzisiaj osobom, które marzą o własnej marce?

A. Zembrzycka: Można powiedzieć, że profesjonalnie, zawodowo-projektowaniem i konstrukcją zajmuję się o dwóch lat. Prawda jest jednak taka, że właściwie odkąd pamiętam, tworzyłam rysunki, wymyślałam kreacje, najczęściej po to, by schować je potem do szuflady. Wtedy nie znałam jeszcze tajników tego zawodu, nie miałam warsztatu, ale odkąd zdobyłam niezbędną wiedzę i kwalifikacje to zaczęłam wprowadzać swoje wizje w życie i tak powstała marka O.TAKA fashion.

Osobiście uważam, że marzenia należy spełniać. Warto pracować by wcielać je w życie, a nie pozwalać by pozostawały tylko w sferze marzeń. Zatem jeśli to jest czyjeś marzenie, to zachęcam do działania!!! Moim zdaniem branża fashion to wymagająca branża i sama wciąż pracuję każdego dnia by moja marka OTAKA, mój koncept patrzenia na modę zdobył rynek. Trzeba wciąż próbować od nowa, nie poddawać się i dużo pracować. Wyznaczać sobie małe cele i po kolei je realizować. Mam wrażenie, że dzięki pasji, to wszystko staje się łatwiejsze i możliwe do osiągnięcia.

Dziękujemy za rozmowę, a uczestników Targów zapraszamy na stoisko marki OTAKA.

..............
Targi WOW Fashion
1 września 2019 r.
PGE Narodowy

Newsletter
Powiadomimy Cię o wszelkich nowościach związanych z WOW Fashion