Nowa data targów WOW Fashion Select - Czytaj więcej
Dlaczego ubrania od projektantów są drogie?

Kaprys designera, nazwisko, marka? Dlaczego ubrania od projektantów są tak drogie?

W dobie fast fashion tylko nieliczni korzystają z produktów marek będących na wyższym pułapie cenowym. Dla jednych to sposób manifestacji statusu majątkowego. Dla drugich jeden z elementów self care. Jeszcze inni patrzą wysokie ceny projektów od najbardziej znanych designerów jako świadomy wybór, za którym kroczy jakość. Warto zastanowić się, dlaczego ubrania od projektantów są drogie!

Materiały

To główny wyznacznik ceny. Nie chodzi wyłącznie o rodzaj tkaniny, ale także jej gramaturę. Za metr bieżący bawełny 120g/m2 zapłacić można już 12,50 zł. To nie jest wysoka cena. 280g/m2 to już cena 16 złotych za metr kwadratowy. Kolorowe materiały są droższe. Dla porównania bawełna o podobnej grubości, ale o barwie czerwonej, to już koszt 24 złotych za metr kwadratowy.

Jedwab? Ceny sięgają 200-250 złotych za tę samą ilość materiału. Znane marki zazwyczaj nie posiłkują się tańszymi zamiennikami, gdyż to rzutowałoby na wiarygodność brandu i jego renomę. Nic więc dziwnego, że skoro korzystają z o wiele lepszych gatunkowo tkanin, ich wyroby są sporo droższe.

ubrania od projektantów są drogie

Ręczne szycie

Duże sieciówki, które dysponują wieloma szwalniami i prowadzą wysoce zautomatyzowaną produkcję, są w stanie stworzyć kolekcje o wiele szybciej. W przypadku większych marek modowych zdecydowana większość produktów szyta jest ręcznie. W niektórych przypadkach dzieje się tak dlatego, że tylko na takie działanie pozwalają wybrane materiały. Co do innych, wynika to z opracowywanych detali. Z bardziej znanych, ale wymagających cenowo marek, taką politykę wprowadza Massimo Dutti. Można kupić ręcznie szyte płaszcze czy marynarki. Cena jest wyższa, bo stworzenie produktu pochłania też więcej czasu i zaangażowania krawcowych.

Jeśli ktoś ma co do tego wątpliwości, wystarczy pójść do jakiegokolwiek zakładu krawieckiego i zapytać o koszta przeszycia sukienki. Rzeczy wykonywane ręcznie wymagają staranności, której często przy masowych produktach nie ma. Pochłaniają też więcej czasu.

Duże marki, kolekcje i pokazy

Duże marki inwestują w pokazy mody. Ich stroje nie są dostępne w masowej produkcji, a zazwyczaj w kilku sztukach – często tworzone na zamówienie. Do każdej kreacji tworzone są próbne modele, na których wprowadza się poprawki, albo które prezentuje na wybiegach. To kolejny koszt, który wlicza się w marżę brandu.

Sama organizacja eventu, jakim jest pokaz, również wpływa na ceny produktów. Zatrudnienie profesjonalnych fotografów, modelek, kierowników, wynajęcie obiektów – wszystko to wchodzi w skład ceny produktów. Bardziej globalne marki zazwyczaj tyle nie inwestują w świadczenia poboczne.

Stałe koszta

Te łączą wszystkie marki. Pracownicy, podatki, lokalizacje, sklep internetowy, logistyka, wysyłka – to tylko początek listy. W przypadku brandów „na każdą kieszeń” te koszta rosną, ale stałe dzieli się pomiędzy większą liczbę produktów. To z kolei rzutuje na mniejsze ceny u danego producenta. Właśnie dlatego ubrania u projektantów są drogie.

CZYTAJ RÓWNIEŻ:

Mademoiselle Coco

Moda w kratę. Burberry

Vera Wang. Każda kobieta chce się u niej ubierać

WOW Fashion Show, 22 maja PGE Narodowy, Warszawa.

Sprawdź nas także na Facebooku!

WOW Fashion

Złotym Partnerem Targów jest Dorota Kuźnicka.

WOW Fashion Team

Newsletter
Powiadomimy Cię o wszelkich nowościach związanych z WOW Fashion