Nowa data targów WOW Fashion Select - Czytaj więcej
Branża modowa w czasie kryzysu

Wybuch koronawirusa prawdopodobnie będzie koszmarem dla włoskiego przemysłu modowego wartego ponad 100 mld dolarów. Krajowe firmy modowe spodziewały się dobrego początku 2020 r., ale obecnie zmagają się z problemami z dostawami i słabym popytem. Szczególnie w Chinach, które są centrum wybuchu koronawirusa – mówi Carlo Capasa, szef Camera Della Moda, Narodowej Izby Włoskiej Mody.

Od początku roku świat mierzy się z pandemią koronawirusa. Odwołane pokazy, zamknięte sklepy i drastyczne spadki sprzedaży – jaki wpływ ma Covid-19 na branżę modową?

Pokazy mody, a koronawirus

Na początku marca, gdy koronawirus wkroczył do Włoch, marki zaczęły masowo odwoływać najbliższe pokazy mody. Najpierw Armani, później kolejni m.in. Agnes B, Rosie Assoulin i A.P.C. Na taki ruch zdecydowała się także większość chińskich domów mody: Masha Ma, Shiatzy Chen, Uma Wang, Jarel Zhang, Calvin Luo i Maison Mai. Prada wstrzymała swój pokaz w Japonii, Burberry w Szanghaju, Chanel w Pekinie, a Gucci w San Francisco. Organizatorzy szangajskiego tygodnia mody, korzystając z pomocy chińskiego giganta e-commerce Alibaba, utworzyli platformę, na której na żywo można było śledzić pokazy. Co więcej, większość ubrań była do kupienia bezpośrednio z wybiegu.

Chiny – największy światowy rynek mody

Ekonomiści podkreślają, że Covid-19 może wywrzeć znaczący wpływ na globalną gospodarkę. Jak podaje Vogue Polska, podobnie jak wiele innych gałęzi, moda mocno polega na rynku chińskim. To największy producent tekstyliów i niezbędnych elementów, takich jak guziki czy zamki błyskawiczne. Gary A. Wassner, dyrektor generalny Hildun Corporation i prezes Interluxe, przyznaje, że większość tego typu produktów ze względu na niskie koszty, produkowana jest tylko w Chinach, dlatego wiele światowych marek stało się kompletnie zależnych od dostawców.

W 2003 roku Chiny były siódma co do wielkości gospodarką na świecie, wówczas kryzys wywołany przez SARS spowodował straty równe ok. 40 mld dolarów. Dziś Chiny stanowią największy światowy rynek mody i są drugą co do wielkości gospodarką na świecie, dlatego starty mogą być nawet czterokrotnie większe.

Walka o przetrwanie

Problem stanowią nie tylko opóźnienia w dostawach. Wiele sklepów na całym świecie wciąż pozostaje zamknięte, a sprzedaż działa jedynie w sieci. Inwestowanie w modę luksusową to ostatnia rzecz, o jakiej myślą obecnie mieszkańcy w krajach dotkniętych kryzysem. Firmy, które mierzyły się z problemami finansowymi pod koniec 2019 roku, w obliczu kryzysu wywołanego pandemią koronawirusa będą musiały stoczyć niełatwą walkę o przetrwanie. Nawet największe marki szukają sposobów na przetrwanie kryzysu. Vogue Fashion Fund i CFDA utworzyły „A Common Thread”, czyli zbiórkę pieniędzy mającą na celu wsparcie amerykańskiego przemysłu modowego. Wpłacane darowizny pomogą w przeniesieniu odwołanych pokazów kolekcji Resort do sfery cyfrowej.

Firmy walczą z gigantycznymi spadkami, ale mają także na uwadze zdrowie i bezpieczeństwo swoich pracowników. Jak podaje Vogue Polska, już na początku marca Louis Vuitton zabroniło amerykańskiemu teamowi przyjazdu do Europy na czas paryskiego tygodnia mody, a Gucci nakazało ograniczyć wyjazdy służbowe i zachęca personel w Mediolanie do pracy zdalnej. Podobnie do włoskiego domu mody działa Moncler, Tommy Hilfiger i Calvin Klein. Redaktor naczelna „T magazine”, Hanya Yanagihara, namawia, by osoby wracające z Paryża przez 14 dni nie przychodziły do biur „The New York Timesa”.

Szansa dla branży modowej

Obecna sytuacja w branży modowej wymusi natychmiastowe wdrożenie zmian, o których mówiło się już od dawna m.in. większy nacisk na sprzedaż online i uczynienie mody bardziej zrównoważoną. Podejmowane teraz decyzje zmienią także model pokazów mody na wiele lat. To szansa na rewaluację, a dla najlepiej przygotowanych na powrót w wielkim stylu.

Branża modowa walczy z kryzysem, szukając ratunku w wykorzystaniu najnowszych technologii, jednak zdaniem prezesa Pitti Uomo, Raffaello Napoleone historia pokazała, że fizyczny kontakt jest niezbędny w modzie. Technologia daje wiele możliwości, ale zastąpi tradycyjnej formy pokazów mody czy targów. Najbardziej rozsądnymi zmianami są te, które dają wiele możliwości.

Źródło: https://www.vogue.pl/a/vogueinternational-jak-pandemia-zmienia-tygodnie-mody

Newsletter
Powiadomimy Cię o wszelkich nowościach związanych z WOW Fashion